De bouten en moeren van een goed verhaal

Zijn jongensdroom was taxichauffeur worden, maar hij is nu garagehouder. Volkskrant-verslaggever Rik Kuiper kijkt in zijn vrije tijd onder de motorkap van journalistieke verhalen, hij onderwerpt ze aan een grondige inspectie en spoort rammeltjes op. Samen met journalist en schrijver Henk Blanken runt hij sinds begin februari ­De Verhalengarage.

De website vult zich met journalistieke interviews, reconstructies en reportages uit binnen- en buitenland. Sommige gaan op de brug voor een keuring, andere schitteren in de showroom. Klassiekers, zoals een NRC-reportage van Gerard van Westerloo over de vleeskippen Anja, Manja en Tanja, krijgen een ereplek.

Typerend voor de verhalende journalistiek is het inzetten van literaire technieken, zoals scènes, dialogen en een of meerdere hoofdpersonen, zegt Kuiper. ‘Wij zoeken in De Verhalengarage welke bouten en moertjes ervoor zorgen dat je niet meer kunt stoppen met lezen.’

De verslaggever heeft zijn oog voor de techniek te danken aan een ingenieursstudie in Delft. ‘Sommige mensen beweren dat schrijven een kwestie van talent is, maar daar geloof ik niet in. Mijn bijbel is het boek Writing for Story van Pulitzer Prize-winnaar Jon Franklin. In mijn workshops voor krantencollega’s ontrafel ik hoe goedgeschreven verhalen zijn opgebouwd.’

Op de website doet hij dat met eigen werk: een reconstructie van de laatste keer dat Eric Arnold de Mount Everest beklom – de alpinist overleed op de terugtocht. Tussen haakjes legt Kuiper uit hoe hij de spanning opbouwde en lichtpuntjes zocht in een wrange geschiedenis. Ook zegt hij waar hij spijt van heeft. Volgens de chef kreeg de reconstructie meer urgentie in de tegenwoordige tijd. ‘Maar ik houd toch meer van de beschouwende toon van de verleden tijd.’

Met De Verhalengarage willen de initiatiefnemers kennis delen en meer journalistieke topproducties de weg op sturen. ‘Het is een hobby en het hoeft niets op te leveren’, zegt Kuiper. ‘Als er nog een paar enthousiaste nerds willen meehelpen in de werkplaats, graag.’

(Bron: Villamedia)

Be the first to comment on "De bouten en moeren van een goed verhaal"

Leave a comment